Newralgiczna część roweru?>

Rower wydaje się być urządzeniem niezbyt skomplikowanym. Ot dwa koła, połączone ramą, a także wyposażone w system napędu i hamowania. Nic bardziej mylnego, bowiem rower składa się z wielu podzespołów, dość precyzyjnie wykonanych i posiadających konkretne przeznaczenie.


Przykładem takiej części jest piasta rowerowa - integralny element każdego z rowerowych kół. Po dokładniejszym przyjrzeniu się można dojść wręcz do wniosku, ze piasty rowerowe są nawet ważniejsze niż właściwe koła. Umożliwiają one bowiem montaż koła do widelców rowerowych. Jednakże na tym nie kończy się ich funkcja.


Warto zrobić rozróżnienie na rowerowe piasty przednie i tylne. Przednie zapewniają jedynie właściwy, swobodny obrót koła, podczas gdy piasty tylne odpowiadają także za przenoszenie napędu z pedałów na tylne koło.


Piasty rowerowe mogą być wyposażone także w udogodnienia, takie jak chociażby wewnętrzna przerzutka, czy też dynamo, produkujące energię elektryczną na potrzeby oświetlenia danego roweru. Najczęściej jednak rowery są pozbawione dodatkowego wyposażenia, spełniając jedynie swoje podstawowe zadania.


Specyficznym rodzajem piasty są tzw. mechanizmy torpedo. W tego typu mechanizmie próba przekręcania pedałów do tyłu zakończy się włączeniem hamulca nożnego, zamontowanego w jej wnętrzu.


Tego typu piasty stosowano powszechnie w produkowanych w Polsce modelach Wigry i Jubilat, stąd też zasada działania tego mechanizmu znana jest dużej części rowerzystów, ze szczególnym uwzględnieniem osób, które nie zaliczają się już do najmniejszych pokoleń.


Tags: